Skip to main content

Succesvolle overname De Nieuwe Arts
‘Ik kan weer vooruit, artsen beter maken in hun vak’

By 27 juli 2023Geen categorie

Een half jaar geleden verkocht Maarten Hitman zijn bedrijf De Nieuwe Arts aan netwerkorganisatie Zorg van de Zaak. De Nieuwe Arts behield zijn artsen én tegendraadse eigenheid. Het bedrijf groeit, en Maarten kan weer gewoon zijn kinderen naar bed brengen. Samen met Bas Tomassen, CEO van Zorg van de Zaak, vertelt hij over het succes.  

Maarten Hitman (1989) weet niet beter dan dat hij dokter en ondernemer is. Hij studeerde geneeskunde en richtte zo’n zes jaar geleden De Nieuwe Arts (DNA) op. Dat deed hij op basis van een scherpe missie: met de beste dokters de beste arbodienstverlening van Nederland bieden. Dus focust hij op een superaantrekkelijke werkomgeving voor jonge artsen. Met succes. Inmiddels werken er bij DNA zo’n zeventig specialisten, van wie vijftig dokters, en heeft het bedrijf een klantenportefeuille om u tegen te zeggen.  

Wiel opnieuw uitvinden
Maar eerlijk? Na een jaar of vijf begon het te schuren. Met de groei van DNA kwam ook de papierwinkel: aanbestedingen, voorfinancieringen, certificeringen. Maarten: ‘Allemaal dingen waar ik geen kaas van gegeten heb. En waar ik ook helemáál geen energie van krijg. Voor mijn gevoel was ik de hele dag het wiel opnieuw aan het uitvinden. Terwijl ik vooruit wil. Ik wil artsen enthousiasmeren, beter maken in hun vak. Dáár word ik vrolijk van’. Maarten ging steeds harder werken, en dat trok ook een wissel op zijn gezin. ‘Ik heb jonge kinderen, dus op een gegeven moment ga je ook nadenken: tachtig, negentig uur werken, wil ik dat wel?’ 

Aanbiedingen om De Nieuwe Arts zijn bedrijf te verkopen, kreeg Maarten genoeg. Maar allemaal volgens het concept ‘opgaan in het grotere geheel’. ‘Dat past totaal niet bij De Nieuwe Arts. We zijn jong, snel, scherp en pragmatisch. Ik heb echt een afkeer van alles wat log en oud is.’

Ander aanbod
Zorg van de Zaak kwam met een heel ander aanbod. Maarten: ‘Het kwam erop neer dat Bas zei: kom bij ons netwerk. Dan blijven jullie doen waar je goed in bent. En gaan wij je helpen met al die dingen die eigenlijk niet bij je passen.’ 

Bas: ‘En dat meende ik ook. Wij willen met Zorg van de Zaak faciliteren. Niet zeggen hoe het moet. Als ik zou vinden dat DNA het niet goed zou doen, had ik het beter niet kunnen kopen. Maar het is een bruisende tent, een trekpleister voor nieuwe jonge artsen, en het heeft een mooie klantenportefeuille. Maarten heeft enorm veel élan, daar hou ik van. Bovendien sluiten de dienstverlening van DNA en die van Zorg van de Zaak prachtig op elkaar aan. DNA profileert zich wat meer met de arts centraal in het proces, en Zorg van de Zaak werkt vooral met multidisciplinaire teams vanuit full-service dienstverlening. De klant kiest zelf wat het beste past bij zijn situatie.’  

Identiteit overeind
Zorg van de Zaak gelooft heilig in het overeind houden van de identiteit van de bedrijven in haar netwerk. Bas: ‘De tijd van lijfeigenen is voorbij. Je ziet bij de laatste grote overnames in arboland dat dat ook niet werkt. Het overgenomen bedrijf verdampt, medewerkers voelen zich niet meer thuis en gaan ergens anders heen. Daar heeft helemaal niemand wat aan.’  

Vandaar dus dat Zorg van de Zaak vooral faciliteert. Dat doet ze met twee dingen: investeringsruimte en een kennisinfrastructuur. En altijd passend bij wat een bedrijf in het netwerk nodig heeft.  

Lekker bedrijf runnen
Maarten was overtuigd door het verhaal, en sloot zich rond de jaarwisseling aan bij het netwerk. ‘Zo’n drie weken na de overname dacht ik: nu ben ik in loondienst. Ik heb een baas. Maar wat betekent dat eigenlijk? Dus ik heb Bas gebeld met de vraag wat hij van mij wil. Wil hij één keer in de week om de tafel, elke maand, wat is de bedoeling?’ Bas: ‘De bedoeling is dat wij Maarten helpen. Dus hij kan komen als hij een vraag heeft. En verder moet hij gewoon lekker zijn bedrijf runnen.’ 

Iedereen wordt beter
Onder de streep zitten de mannen inmiddels wekelijks om de tafel, om te sparren over nieuwe ideeën, of uitdagingen die op het pad van Maarten zijn gekomen. ‘En we hebben vooral veel lol samen. Het zijn hartstikke leuke gesprekken. En we groeien met nieuwe klanten en nieuwe collega’s’, zegt hij.  

Bas: ‘Het levert Zorg van de Zaak ook veel op. Niet alleen een breder aanbod, maar ook meer diversiteit in medewerkers en mogelijkheden voor medewerkers om te groeien. Daar worden wijzelf, de dokters én de klanten beter van.’